söndag, maj 10, 2009

Eurocity i Borås och Älvsborgs län.



Vad vore bättre än att skapa en enhetlig valuta för Sveriges handelsstad - Borås?
Den frågan ställer jag mig nu och även ställde inför en Näringslivsgrupp för över 15 år sedan. Detta skedde i samband med någon av dessa Näringslivskonferenser som bl a Kommunalpolitikern Roland Andersson (s) var initiativtagare till. Då liksom nu är det komplicerat att väcka kontroversiella idéförslag. Men euron skulle kunna fungera som en parallell valuta i handelsområdet Borås och Älvsborgs län.


PARALLELLVALUTA
Min mening är att vi skulle kunna införa en parallell valuta i Borås och Älvsborgs län. I Höganäs i Skåne finns detta redan. En anpassning till Europa och euron skulle man kunna säga. Min uppfattning är att euron ska kunna användas överallt där det är praktiskt möjligt, det kan gälla butiker, hotell, restauranger, kommunikationer såsom flyg, tåg, buss och taxi. Att man också skall kunna ta ut euro i uttagsautomater. Idag kan man på flera platser betala med euro men inte få tillbaka växel i euro. Det är fullt möjligt om man inför ett parallellt valutasystem - det hör en handelsstad till, tycker jag. Folkpartiet i Halland komer at införa euron som handelsvaluta efter årsskiftet. I Höganäs kan man redan handla som man vore en europé och få växel i euro. Dags att reagera och positionera Borås som handelsstad. Det här är ett initiativ bland många som skulle förstärka den utåtriktade och internationella handelsstaden Borås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar