onsdag, maj 13, 2009

Konstfackelev i centrum vid vernissage.


Enskilt verk med största uppmärksamhet - så kan man sammanfatta Anna Odells medverkan på Konstfacks vårutställning.
Det är intressant ur konstteoretiskt- och även konstvetenskapligt perspektiv att verket tagit så stor plats i media. Eller är det? 
Frågor kring verkets verkliga innehåll är intressant. Min egen uppfattning är att bra verk ställer saker och ting på ända, ifrågasätter, chockerar eller får betraktaren att känna olust, ånger osv. I detta fall har Anna Odell lyckats suveränt. 
Att skapa verk bara för uppmärksamhet är egentligen inte så knepigt. Det kan de flesta. Men att skapa med verkligt innehåll det är svårare.
 
Att Anna Odells aktion på Liljeholmsbron verkligen hade budskap och innehåll råder ingen tveksamhet om. Hon har själv varit drabbad inom psykvården. - "Den slutna psykvården är den mest maktfullkomliga del i samhället vi har och som patient blir man fråntagen alla sina rättigheter",  säger Anna Odell. 
Många har virituellt blivit indragna i verket, (allmänhet, polis, psyk- och sjukvårdspersonal mfl) och därmed har verket fått ett kontextuellt innehåll med flera dimensioner som är intressant, tycker jag.
Om hennes verk kan fokusera på innehållet så uppmärksamheten leder till diskussion och förhoppningsvis bättre psykvård - då är detta ett stort verk av Anna Odell.
Hela hennes projekt innehåller samverkande delar av Okänd, kvinna 2009-349701.

/Bilden ovan har inget med Anna Odells verk att göra, det är min egen bro. Öresundsbron som exempel på att öppna upp mellan människor - kommunikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar