onsdag, oktober 28, 2009

SVIDANDE KRITIK PÅ TEXTILMUSEETS LJUNGBERGS-UTSTÄLLNING

En lärare sa till en elev på min konstskola - " det är inte lätt att veta hur man skall göra när man inte vet hur man skall göra." Så kände jag när jag gick och tittade på Borås Textilmuseums senaste utställning Ljungbergs - omtyckt och omtryckt. Jag har skrivit om detta i ett tidigare blogginlägg.
Men nu går det också att läsa, att jag är inte ensam om denna uppfattning. Bitsk kritik från Gp´s skribent Boel Ulfsdotter gör att utställning hänger på en skör tråd. I min mening borde den plockas ned. Den saknar allt en kompetent utställning skall förmedla.
Hur har producenterna resonerat? Hur har tillverkarna agerat?
Det finns många frågor kring denna märkliga exposé - en presentation av ett stycke svensk textilhistoria som borde vara av högsta klass.

Och jag kan bara instämma med GP´s skribents reflektioner, så här skriver hon i slutet av sin artikel; "... den absoluta essensen av svensk designhistoria och att den är värd ett långt mindre producentinfluerat och tafatt återseende än den nu får på Borås Textilmuseum".


Ikeas dåligt kopierade mönster från 1954, signerad Viola Gråsten.

Skribenten gör ett flertal nedslag i utställningen, och ett värdeladdat är definitivt kring design- och textilhistoriens verkliga stjärna, nämligen Viola Gråsten. Hennes mönster Festivo från 1954 hör till en konstens pärla. Med effektfull misspass tryckt på sammet gav den ett djup som tidigare saknats inom designtextil. Långt senare kopierades detta mönster av Ikea på en kvalitet som liknar en bomullsbatist, och skribenten tar just upp frågan om mönsterrätt och designkvalitet vid kopiering etc. Inget av detta berörs på utställningen.

TEXTILMUSEET ÄR EN TRIST INSTITUTION
Hela kulturinstitutionen borde omprövas i sin nuvarande form. Det är generellt får få utställningar som sticker ut.
Enda undantaget är den årliga utställningen i samband med Nordic Award in Textiles - det är utställningar som med kraft också understryker de influenser och uttryck som gäller inom modern textil formgivning. Som också tillför betraktaren något extra. Varje utställning har givit betraktaren något att bära med sig och också givit Borås Textilmuseum en välbehövlig kick i rätt riktning. Men Textilmuseet kan inte vänta in ett årligt event från en privat stiftelse utan måste också själva skapa ett intressant förhållningssätt till sina besökare och omgivning.

Borås Textilmuseum okt 2009 - ett textilt designmuseum... så här mediokert kan det se ut i kafeterian. En ynka liten duk med mönster från Ljungbergs. Sammantaget är detta sammelsurium något av det första en besökare konfronteras med i mötet Textilmuseets mönster, textil och design, det säger allt.

måndag, oktober 26, 2009

SOCIALDEMOKRAT KRITISERAR OSS POLITISKT OBUNDNA I KYRKOVALET

Så här ser listan ut som Tomas Gustafson (s) laddat upp på sin blogg. Den tycker han är bättre än den vi presenterat som ingår i POSK= Politiskt Obundna i Svenska Kyrkan.
Den innebär att han har plitat ner partibeteckning efter varje namn.
Jag kan bara tala för mig själv och jag företräder inte Fp i varken Kyrkofullmäktige eller Församling. Är jag politiskt obunden så är jag i det. Fattar inte riktigt vad sossen är ute efter.

Han tycker vi är otydliga när vi är politiskt obundna och hävdar att man skall rösta på socialdemokraterna därför då vet man vad man röstar på. Det är förmodligen sant för sossarna har väl successivt demonterat ned hela vårt kyrkliga samfund och dess kultur. Och det är väl just av den anledningen som Sverigedemokraterna nu kommit in i kyrkans värld. Och dom kommer att ta mer, mycket på grund av den förra regeringens (s) misslyckade invandrings- och integrationspolitik. Sossen borde nog fundera lite djupare om problemet är om det står fp, kd, eller c bakom ett namn.

söndag, oktober 25, 2009

TV-PROGRAMMET AGENDA GAV SVAR PÅ TAL. 20% KAN TÄNKAS VÄLJA SVERIGEDEMOKRATERNA.


Man skall inte ge sig. Programmet handlade om SD´s uppmärksamhet i media senaste tiden. Och det är klart att det irriterar de etablerade partierna. Men vad som borde irritera mest är att var femte väljare kan tänka sig se Sverigedemokraterna som parti i Regeringen. Det borde väcka till eftertanke.

JAG HAR SAGT DET FÖRR.
Media och de etablerade partierna går rakt i fällan. Att media gör det beror på deras kåthet att nyhetsförmedla och sälja det som intresserar folk. Men partierna borde fundera över sin egen strategi för att möta SD´s kraft.

Hur kan det komma sig att SD vinner mark? - Jo genom att de andra partierna marginaliserar det faktum att vi i Sverige har ett stort integrationsproblem. Varför arbetar inte partierna fram en långsiktig strategi. Och handlingsplan.
Daniel Pohl från tidskriften Expo beskrev i Agenda, exakt det jag påtalat så många gånger tidigare. Inte minst inom mitt eget parti. -"SD´s möjlighet att uttrycka sin politik är extremt stor. Och inget av de etablerade partierna återger en motbild."
Du kan även läsa mina tidigare inlägg på min blogg så får du det bekräftat.

Ingen kan blunda för det faktum att SD redan finns i 144 kommuners fullmäktige. När Maud Olofsson i Gomorron Sverige mötte Jimmie Åkesson föll hon pladask. Han kolugn medan hon väste uppjagad. Och hon gjorde det största misstaget - hon repeterade alla SD´s politiska appeller. Den bästa repetitionen SD kan tänka sig stod Centern för. Det är som Daniel Pohl sa i programmet Agenda. Politikerna missar att vara en motbild till SD. Så enkelt är det.

Bild: Lars Gustaf (SVT agenda)

PASSAR JAG I POLITIKEN?

Det är inte den här sidan vi vill se i Sverige - ett av världens rikaste länder.

Det är min ständiga fråga. Passar jag i politiken?
En frågeställning som i min värld är ett sundhetstecken.
Företag och människor i olika positioner skall pröva och ompröva sin ställning. Ställa frågor och värdera, omvärdera. Jag har märkt att man tänker inte i dessa banor inom de traditionella partierna. För en sundare demokrati borde många ha avvecklat sig själva. Med vilken rätt håller dom sitt politiska arbete vid liv? År efter år? Traditionalister kan aldrig stå för utveckling, tillväxt och nytt tänkande.
Men det finns en antydan till nytänkande inom Miljöpartiet. Detta gröna vågen parti.
T ex tycker jag det är målmedvetet att de går ut med att bli småföretagarnas parti. Massor av småföretag känner sig svikna av näringsminister Maud Olofssons politik och Alliansens ensidigt sparande.

Maria Wetterstrand har ett starkt självförtroende genom nytänkande politik. De har vind i sina segel och när hon nu vill samla Miljöpartiet till ett bredare parti blir det intressant;

- "Miljöpartiet skall vara ett attraktivt och välkomnande alternativ för allt från frihetliga vänsterväljare till socialliberaler. Vår politik skall präglas av frihet för individen kombinerat med solidaritet och ansvarstagande för kommande generationer".

Formuleringen är som en affärsidé från ett målinriktat företag och därför känns det inte bara intressant utan vinner också i trovärdighet genom det arbete som Miljöpartiet redan gjort. Trängselskatten som var så förhatlig bland andra partier diskuteras nu även att genomföras i t ex Göteborg.
Jag tror att om man följer marknadens attityder så är det just Miljöpartiet och SD som kommer att visa vägen till en annan politik. Att SD blir ett hot ifrågasätter ingen. Deras obscena politik innebär bara att de pekar på problemdelar inom den svenska politiken, medan Miljöpartiet står för ett nytänkande som kan bli besvärande för Alliansen att hantera.

Sverigedemokraterna vill ha tillbaka den gamla, trygga och traditionella staten Sverige, medan Miljöpartiet arbetar för en miljödriven politik med nytänkande.

Åter blir det som jag skrivit så många gånger tidigare, vill man äga en fråga måste man också se till att man investerar i den fråga som det gäller. Formulera sig tydligt. Där har Miljöpartiet en trovärdighet genom t ex sitt klimat- och miljöengagemang.

Hur Folkpartiet Liberalerna och de övriga i Alliansen skall möta Miljöpartiet och SD skall bli intressant att följa. Är det Folkpartiet som skall sörja för att ta det socialpolitiska ansvaret?
Där skola, barn- och äldreomsorg fått ta emot så mycket stryk under senare år? Det känns som vi har en del att upprätta och uträtta.

Film: Lars Gustaf

BORÅSBORÅS SÖKER VD

Ha, ha, ha... nu söker politikerna en Vd till sitt lilla nystartade bolag BoråsBorås.
Det kan nog behövas.
Det gäller att Borås fångar upp alla bollar.
Bolaget som skall ägas till 90% av Borås Stad och 10% av en samlad trupp näringsidkare.
Men redan där börjar kruxet. Här gäller att det finns slipad strategi och affärsplan om projektet skall lyckas. Och visst kan det lyckas men det kräver stor lyhördhet, engagemang och vilja att investera in i vår omvärld. Snålheten kan bli en käpphäst...
Borås-politikerna slår sig självbelåtet för bröstet och tycker att de har lyckats med att "sätta Borås på kartan". Men skall sanningen fram så är det möjligtvis Arenan som är en liten del i den positioneringen. Resten av fokuseringen på Borås står en rad privata aktörer för, som skapat plattformen för "nya Borås". Jag behöver inte nämna Pinocchio. Nej, till och med Elfsborg hade stått sig slätt om inte givmilda, privata intressen sponsrat spelare. Vad hade det då blivit av Arenan? En folktom? Ja, så här kan man fortsätta att orera.

MEN VARFÖR SÖKTE LARS GUSTAF?
Tyckte att de behövde en duglig Vd. Så jag sökte... ;-))
Trots att jag lade ner min röst i Fullmäktige. Men att ta anställning som Vd var naturligtvis inte på fullt allvar. Men det är klart att en diskussion kan man ta. Det hade varit en utmaning och det gillar jag. Men det borde kanske vara en yngre.
Och så det viktigaste - en Vd verkställer och då kommer ju naturligtvis den viktigaste frågan in... en styrelse med politiker som utvecklar körplanen...?!%&€... ja du förstår...
Jag har det emellertid bäst som jag har det. De hade inte fixat min lönenivå heller... :-))

Men vad som är intressant är att det var 67 personer som sökte posten. Det kan om möjligt vara ett tecken på att Borås börjar få en "status" och ta tillbaka lite av den mersmak som gjorde Borås till den snabbast växande industristaden de fyra första decennierna av 1900-talet. Därefter har det i princip bara gått utför för Borås.
Men en dramatisk förändring har skett. Och det är naturligtvis Högskolans förtjänst i största grad. Samma fenomen gäller för samtliga städer som nu vrider upp en nedåtgående spiral. Närmaste staden Jönköping är bara ett exempel som har en stark tillväxt och ett mycket expansivt näringsliv. Och som investerar i kultur, nytt museum, opera- och konserthus mm.

Skall Borås lyckas att mejsla fram en unik plattform med särart gäller det kanske som man gjort med broschyren BoråsBorås - lyfta fram de snygga flickorna. Det var ju Borås känt för på 50-60-talen. Det lockade vitala manliga entreprenörer till staden. För vad annars har en blond kvinna med Borås profilering att göra 2009 om det inte är en ny marknadsföringsidé för Borås Stad? Hon borde kanske varit naken. Det hade lockat ännu fler hungriga män. Snabbare till staden.