söndag, oktober 25, 2009

BORÅSBORÅS SÖKER VD

Ha, ha, ha... nu söker politikerna en Vd till sitt lilla nystartade bolag BoråsBorås.
Det kan nog behövas.
Det gäller att Borås fångar upp alla bollar.
Bolaget som skall ägas till 90% av Borås Stad och 10% av en samlad trupp näringsidkare.
Men redan där börjar kruxet. Här gäller att det finns slipad strategi och affärsplan om projektet skall lyckas. Och visst kan det lyckas men det kräver stor lyhördhet, engagemang och vilja att investera in i vår omvärld. Snålheten kan bli en käpphäst...
Borås-politikerna slår sig självbelåtet för bröstet och tycker att de har lyckats med att "sätta Borås på kartan". Men skall sanningen fram så är det möjligtvis Arenan som är en liten del i den positioneringen. Resten av fokuseringen på Borås står en rad privata aktörer för, som skapat plattformen för "nya Borås". Jag behöver inte nämna Pinocchio. Nej, till och med Elfsborg hade stått sig slätt om inte givmilda, privata intressen sponsrat spelare. Vad hade det då blivit av Arenan? En folktom? Ja, så här kan man fortsätta att orera.

MEN VARFÖR SÖKTE LARS GUSTAF?
Tyckte att de behövde en duglig Vd. Så jag sökte... ;-))
Trots att jag lade ner min röst i Fullmäktige. Men att ta anställning som Vd var naturligtvis inte på fullt allvar. Men det är klart att en diskussion kan man ta. Det hade varit en utmaning och det gillar jag. Men det borde kanske vara en yngre.
Och så det viktigaste - en Vd verkställer och då kommer ju naturligtvis den viktigaste frågan in... en styrelse med politiker som utvecklar körplanen...?!%&€... ja du förstår...
Jag har det emellertid bäst som jag har det. De hade inte fixat min lönenivå heller... :-))

Men vad som är intressant är att det var 67 personer som sökte posten. Det kan om möjligt vara ett tecken på att Borås börjar få en "status" och ta tillbaka lite av den mersmak som gjorde Borås till den snabbast växande industristaden de fyra första decennierna av 1900-talet. Därefter har det i princip bara gått utför för Borås.
Men en dramatisk förändring har skett. Och det är naturligtvis Högskolans förtjänst i största grad. Samma fenomen gäller för samtliga städer som nu vrider upp en nedåtgående spiral. Närmaste staden Jönköping är bara ett exempel som har en stark tillväxt och ett mycket expansivt näringsliv. Och som investerar i kultur, nytt museum, opera- och konserthus mm.

Skall Borås lyckas att mejsla fram en unik plattform med särart gäller det kanske som man gjort med broschyren BoråsBorås - lyfta fram de snygga flickorna. Det var ju Borås känt för på 50-60-talen. Det lockade vitala manliga entreprenörer till staden. För vad annars har en blond kvinna med Borås profilering att göra 2009 om det inte är en ny marknadsföringsidé för Borås Stad? Hon borde kanske varit naken. Det hade lockat ännu fler hungriga män. Snabbare till staden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar