lördag, maj 23, 2009

Ramnaparken - misskött klenod i stadens mitt.


Nyligen invigdes Borås Museums Basutställning av fd. statsministern Ingvar Carlsson. Och den satsningen är lyckad och väl genomförd. Men man kan undra vem som bär ansvaret för byggnadsbeståndets skötsel.
I min värld vore det straffbart att missköta kulturhistoriska monument och byggnader såsom det sker i Ramnaparken. Att vårda byggnader är något som ständigt skall pågå och inte en insats som måste ske när byggnaderna mår dåligt.

Basutställningen i den Olssonska Gården var fint anpassad till de omständigheter och begränsningar som byggnaden och rummen erbjuder. Vi behöver en bra basutställning som beskriver Borås och vår Sjuhäradshistoria på ett pedagogiskt och begripligt sätt. Det tycker jag att projektgruppen mycket väl har lyckats med.

Men Ramnaparken och dess byggnader är så mycket mer. Dessa kulturhistoriska skatter kräver omvårdnad och respekt. Underhållet är svikande och ofta undermåligt. Och Borås Museum måste leva i en ständig karusell av aktiviteter som också integrerar de gamla byggnaderna och parkområdet av idéer.

Bild: Invigningstalare av Borås Museums nya Basutställninga var fd statsministern Ingvar Carlsson.

Södra Torget en katastrof mitt i Borås.


Cykel- och gångbana till vänster om vänthytten. Oftast är denna Cykel- och Gångbana full av folk, man lutar sig mot Viskans räcke i väntan på rätt buss. Barnvagnar, cyklar och fotgängare avlöser varandra. På samma stråk. Här är det lätt att bli knockad av en stressig resenär, eller få fötterna överkörda av cykel- eller barnvagnshjul.

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5338781783273086658" />


En stressande miljö, inte bara för fotgängare och resenärer, utan framförallt för busschaufförerna. För fotgängarna gäller det att ha koll på event.
Och för busschaufförerna gäller det att ha uppsikt så inte någon far illa eller hamnar under ett hjulpar.

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5338781779247207170" />


Bussarna viner fram på Södra Torget. De möts och de långa ekipagen snuddar ibland varandra. Detta är inte en optimal trafiksäker miljö. Denna plats borde Boråspolitiker prioritera och skapa en plats för hållbar utveckling.

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5338781774936347602" />



Nej det är inte torget som är en katastrof. Det är användningsområdet. Som busstorg. En gång i tiden, i det gamla Borås, så var det mötesplats för hästdroskor och handelsmän. Men också en distributionsplats för att leverera varor runt Borås.
Ett handelsområde var precis så vidsträckt att hästen hann komma tillbaka på samma dag.
Idag är det inget handelsplats. Det är ett busstorg. Ett livsfarligt busstorg med bussar som kör huller om buller. Med passagerare som också har svårigheter att veta vart de skall gå.

Mitt förslag är att genast flytta busstorget till den plats ett busstorg hör hemma - nämligen den knutpunkt som har med allmän kommunikation att göra. Centralstationen. Jag begriper inte varför man inte bygger om hela stationsområdet för just busstrafik runt det som idag kallas Resecentrum. Hela området skulle få takbeklädas eller skapa en form av satelliter till respektive buss.
I Jönköping har man en "hangar" där varje passagerare är inomhus och likt "gater" på flyget placerar man sig vid respektive gate vid avgång. samma gäller på de flesta platser, Eriksson-terminalen i Göteborg är ett annat exempel. Men inte i Borås.

Boråspolitikerna bröstar sig ofta och framhäver att Borås är exemplariskt och har fin utveckling och tillväxt. Jämför vi med städer i samma storleksordning och större, så har andra städer större tillväxt och snabbare utveckling.

Menar politikerna allvar med att Borås skall utvecklas till en större och mer konkurrenskraftig stad, med många nya konkurrensfaktorer - då borde ett snabbt beslut om bussekipagens centrala mötesplats genomföras direkt.
Det handlar inte om väntan på beslut om Götalandsbanans sträckning och Centralstationens utveckling - nu handlar det om att bestämma sig för var bussarna skall möta upp andra passagerare från andra destinationer och från andra färdmedel.

fredag, maj 22, 2009

Acceptera fildelning - ett måste för morgondagen!


Opinionsundersökningar visar att Piratpartiet går starkt framåt inför EU-valet. Precis som det skulle vara en nyhet.
Vilken lyhörd marknadsanalytiker skulle någonsin tro det omvända?
Det är fullkomligt absurt att tro att Fildelning är ett samhällsproblem som det behöver lagstiftas om.

Fildelning är "kulturdriven" och framtidens sätt att verkligen dela på kultur och massdistribuera kultur. Detta ifrågasätter flera partier och vill lagstifta om. Flera av alliansens partier är otydliga vad de vill och hur de ser på fildelning. Jag som liberal jobbar frenetiskt för att fildelning skall legaliseras men effektiviseras. Med det menar jag att det är självklart inte politiker som skall in och peta i detta - det är industrin och upphovsgivarna som skall upprätta system för "laglig upp- och nedladdning".
Jag är övertygad om att de flesta vill ha riktlinjer och förhållningsregler vad som skall gälla. Men hela internet som kommunikationsforum har tagit punggrepp om traditionella politikerna. Det här är inte fråga om att gamla politiker skall in och skapa begränsande regelsystem.

Min uppfattning är att fildelning kan bli en ödesfråga i valet. Och det mest anmärkningsvärda är att man inte med ett ord omnämner fildelning som en kultur- och kommunikationsplattform i den splitter nya Kulturutredningen. Sorgligt och trist.

Vem äger det offentliga rummet?



http://www.gatukonst.se/?tag=arkitektur-moter-gatukonst

Om civil olydnad - eller konst i stadens rum... så kan man tolka två verk som placerats ut i Stockholm som del av ett gatukonstprojekt. Verken består av två byggnader som bidrar med nya funktioner och värden till Staden. Det ena verket är ett bostadstorn för hemlösa. Placerat under Liljeholmsbron i Stockholm. Projektet påbörjades hösten 2008 i ambitionen att tillföra staden starkare kvalitéer. Slutsatsen blev att hemlösheten är ett av de mest oacceptabla inslagen i samhället. Platsen som valdes var ytan under Liljeholmsbron, som av få anses attraktiv. Huset är konstruerat i moduler så att det kan fraktas med kranbil. Det är målat i starka legofärger för att framhäva modulkonceptet. Platsen behövde ett starkt uttryck för att leva upp.

Idén om en stark arkitektonisk symbol var också en medveten motsats till tanken på en nödbarack. De inflyttade skall känna sig stolta över sitt hus.

söndag, maj 17, 2009

Folkpartiet Liberalerna ställer krav i Europaprogrammet.


Folkpartiet var först med att ta ställning för svenskt EU-medlemskap och det är vi som allt sedan dess tydligast stått upp för det europeiska samarbetet. Samarbetet i Europa, handeln och utbytet mellan länder gör Sverige rikare, gör vår omvärld tryggare och ger oss möjlighet att lösa gränsöverskridande problem. Fred, miljö, trygghet och en hållbar utveckling är fundamentalt för EU-samarbetet.

ORDFÖRANDESKAPET
Den 1 juli 2009 tar Sverige över ordförandeskapet i EU. Redan hösten 2008 startade en viktig del i det samarbetet när Frankrike, Tjeckien och Sverige, tillsammans tog fram ett arbetsprogram för ländernas sammanlagda 18 månader av ordförandeskap. I det arbetet drev regeringen fem övergripande prioriteringar, som stämmer väl överens med Folkpartiets hjärtefrågor:

- Klimat, Energi och Miljö
- Jobb, tillväxt och Konkurrenskraft
- Ett tryggare och öppnare Europa
- Östersjöstrategin och relationerna med närområdet
- EU som global aktör och fortsatt utvidgning

Det är ingen överdrift att påstå att Folkpartiet verkligen har gjort Europa mer liberalt sedan våra första Europaparlamentariker tog plats i Bryssel. Hadar Cars, Cecilia Malmström, Marit Paulsen och Olle Schmidt är några som drivit igenom en rad olika beslut och åtgärder för ett bättre Europa.

Kommundelsnämnderna i Borås nedmonteras.

Helt rätt förslag anser jag. Kommundelsnämnderna har inte fungerat tillfredsställande genom åren. Ambitionen var nog rätt från början, med ärenden och beslut utlokaliserade på stadsdelarna. Men som det mesta handlar det också om kompetens, engagemang och förståelse. Att demokratin blir lidande genom centraliseringen tror jag inte på. Resursfördelningen bör bli bättre genom en tydligare helhetsbild, tror jag. Något som gagnar hela Borås utveckling.

10 nämnder blir 4.
Genom organisationsförändringen blir förmodligen ca 100 politiker entledigade från sina tjänster vilket också innebär kostnadsbesparingar för Borås.
De tio Kommundelsnämnderna som skrotas är - Trandared, Brämhult, Norrby, Centrum, Göta, Sjöbo, Viskafors, Dalsjöfors, Fristad och Sandhult.
Dessa ersätts med fyra centrala nämnder för Barn/Ungdom, Äldreomsorg, Arbetsliv och Lokalutveckling.