lördag, maj 23, 2009

Södra Torget en katastrof mitt i Borås.


Cykel- och gångbana till vänster om vänthytten. Oftast är denna Cykel- och Gångbana full av folk, man lutar sig mot Viskans räcke i väntan på rätt buss. Barnvagnar, cyklar och fotgängare avlöser varandra. På samma stråk. Här är det lätt att bli knockad av en stressig resenär, eller få fötterna överkörda av cykel- eller barnvagnshjul.

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5338781783273086658" />


En stressande miljö, inte bara för fotgängare och resenärer, utan framförallt för busschaufförerna. För fotgängarna gäller det att ha koll på event.
Och för busschaufförerna gäller det att ha uppsikt så inte någon far illa eller hamnar under ett hjulpar.

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5338781779247207170" />


Bussarna viner fram på Södra Torget. De möts och de långa ekipagen snuddar ibland varandra. Detta är inte en optimal trafiksäker miljö. Denna plats borde Boråspolitiker prioritera och skapa en plats för hållbar utveckling.

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5338781774936347602" />



Nej det är inte torget som är en katastrof. Det är användningsområdet. Som busstorg. En gång i tiden, i det gamla Borås, så var det mötesplats för hästdroskor och handelsmän. Men också en distributionsplats för att leverera varor runt Borås.
Ett handelsområde var precis så vidsträckt att hästen hann komma tillbaka på samma dag.
Idag är det inget handelsplats. Det är ett busstorg. Ett livsfarligt busstorg med bussar som kör huller om buller. Med passagerare som också har svårigheter att veta vart de skall gå.

Mitt förslag är att genast flytta busstorget till den plats ett busstorg hör hemma - nämligen den knutpunkt som har med allmän kommunikation att göra. Centralstationen. Jag begriper inte varför man inte bygger om hela stationsområdet för just busstrafik runt det som idag kallas Resecentrum. Hela området skulle få takbeklädas eller skapa en form av satelliter till respektive buss.
I Jönköping har man en "hangar" där varje passagerare är inomhus och likt "gater" på flyget placerar man sig vid respektive gate vid avgång. samma gäller på de flesta platser, Eriksson-terminalen i Göteborg är ett annat exempel. Men inte i Borås.

Boråspolitikerna bröstar sig ofta och framhäver att Borås är exemplariskt och har fin utveckling och tillväxt. Jämför vi med städer i samma storleksordning och större, så har andra städer större tillväxt och snabbare utveckling.

Menar politikerna allvar med att Borås skall utvecklas till en större och mer konkurrenskraftig stad, med många nya konkurrensfaktorer - då borde ett snabbt beslut om bussekipagens centrala mötesplats genomföras direkt.
Det handlar inte om väntan på beslut om Götalandsbanans sträckning och Centralstationens utveckling - nu handlar det om att bestämma sig för var bussarna skall möta upp andra passagerare från andra destinationer och från andra färdmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar