onsdag, oktober 28, 2009

SVIDANDE KRITIK PÅ TEXTILMUSEETS LJUNGBERGS-UTSTÄLLNING

En lärare sa till en elev på min konstskola - " det är inte lätt att veta hur man skall göra när man inte vet hur man skall göra." Så kände jag när jag gick och tittade på Borås Textilmuseums senaste utställning Ljungbergs - omtyckt och omtryckt. Jag har skrivit om detta i ett tidigare blogginlägg.
Men nu går det också att läsa, att jag är inte ensam om denna uppfattning. Bitsk kritik från Gp´s skribent Boel Ulfsdotter gör att utställning hänger på en skör tråd. I min mening borde den plockas ned. Den saknar allt en kompetent utställning skall förmedla.
Hur har producenterna resonerat? Hur har tillverkarna agerat?
Det finns många frågor kring denna märkliga exposé - en presentation av ett stycke svensk textilhistoria som borde vara av högsta klass.

Och jag kan bara instämma med GP´s skribents reflektioner, så här skriver hon i slutet av sin artikel; "... den absoluta essensen av svensk designhistoria och att den är värd ett långt mindre producentinfluerat och tafatt återseende än den nu får på Borås Textilmuseum".


Ikeas dåligt kopierade mönster från 1954, signerad Viola Gråsten.

Skribenten gör ett flertal nedslag i utställningen, och ett värdeladdat är definitivt kring design- och textilhistoriens verkliga stjärna, nämligen Viola Gråsten. Hennes mönster Festivo från 1954 hör till en konstens pärla. Med effektfull misspass tryckt på sammet gav den ett djup som tidigare saknats inom designtextil. Långt senare kopierades detta mönster av Ikea på en kvalitet som liknar en bomullsbatist, och skribenten tar just upp frågan om mönsterrätt och designkvalitet vid kopiering etc. Inget av detta berörs på utställningen.

TEXTILMUSEET ÄR EN TRIST INSTITUTION
Hela kulturinstitutionen borde omprövas i sin nuvarande form. Det är generellt får få utställningar som sticker ut.
Enda undantaget är den årliga utställningen i samband med Nordic Award in Textiles - det är utställningar som med kraft också understryker de influenser och uttryck som gäller inom modern textil formgivning. Som också tillför betraktaren något extra. Varje utställning har givit betraktaren något att bära med sig och också givit Borås Textilmuseum en välbehövlig kick i rätt riktning. Men Textilmuseet kan inte vänta in ett årligt event från en privat stiftelse utan måste också själva skapa ett intressant förhållningssätt till sina besökare och omgivning.

Borås Textilmuseum okt 2009 - ett textilt designmuseum... så här mediokert kan det se ut i kafeterian. En ynka liten duk med mönster från Ljungbergs. Sammantaget är detta sammelsurium något av det första en besökare konfronteras med i mötet Textilmuseets mönster, textil och design, det säger allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar