söndag, maj 10, 2009

Hamburger Bahnhof och Pinocchio 2008.


Med begrepp som "Hamburger Bahnhof, Tate, Guggenheim...",  profilerade sig Borås - Konststaden inför Konstmässan i Sollentuna. Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth invigningstalade inför mässans olika representanter. 
Lanseringen och publiciteten runt Pinocchio var intensiv och även infekterad under hela hösten 2007 och vintern 2008. 
Nu stod den lilla modellen av Pinocchio i montern och produktionen var nu i full gång på andra sidan Atlanten, i Walla Walla. I april 2008 anländer den 9 meter höga skulpturen i delar till Borås och invigs högtidligen i samband med Skulpturfestivalen i maj 2008.

Marknadsföringsstrategin  för detta projekt stod jag för. Initiativtagare var Bengt Swegmark (ansvarig för Abecita Konsthall) och Hasse Persson (chef för Borås Konstmuseum). 
Min uppfattning var att sätta Borås i ett annat fokus än bara som "textilstad". Att direkt i marknadskommunikationen tillföra namnen Hamburger Bahnhof, Tate, Guggenheim mfl kända konstmuseer tillsammans med Borås, är inte bara profilskapande utan också positionsskapande. En kompassriktning vart man siktar med Borås som Konst- och Kulturstad. För att få uppmärksamhet till Borås är det ganska klokt att inte förhäva sig, Borås kan knappast hävda sig i konkurrens med Berlin, New York eller London. Men som museum kan man mycket väl mejsla ut ett särdrag som väcker intresse och sympati. 
I grafisk form på stora annonsuppslag i konsttidskrifter och diverse foldermaterial och inte minst den gigantiska montern på Sollentunamässan - framstod begreppet med all tydlighet.
Massmediaintresset blev stort och i de ledande dagstidningarna återvisades montertexten med Pinocchio som den stora attraktionen. 
Hela projektet var ett samarbete mellan Borås Konstmuseum, Borås Textilmuseum, Abecita Konsthall och Ålgården. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar