söndag, oktober 18, 2009

SVERIGEDEMOKRATERNA KOPPLAR GREPPET.

Det råder ingen tvekan. Det kommer att bli en rafflande valrörelse.
Jag har gång på gång varnat för SD´s strategi, för såväl mina egna politiker som andra, men knappast fått någon märkbar reaktion. Vänsterblocket kör stenhårt mot SD´s främlingsfientlighet som enda huvudargument. Men detta håller inte. Det jag lärt mig genom åren vad det gäller marknadskommunikation, exemplifieras genom att politikerna går SD´s väg och banar väg för deras framgång. Men SD har fler ess i ärmen. Jag har gång på gång beskrivit att SD följer marknadens, eller låt oss säga väljarnas attityder. Något jag fått direkt kränkande reaktioner ifrån mitt eget parti. Istället för att avläsa marknaden så går politikerna till attack mot SD. Och SD framstår som vinnare varje gång.

"GE OSS SVERIGE TILLBAKA"
Det är SD´s huvudtes i alla fall just nu. Och det är märkbart att detta skapar stort intresse och frustration i marknaden. Och bland politiker som inte analyserar marknaden. Det är egentligen samma budskap som sossarna drev kring det svenska folkhemmet i mitten av förra seklet.
Och läser man av gamla valaffischer på Folkpartiets lokalavdelning så kan man tro att avsändaren är SD. Men det vill man inte kännas vid.
Att invandringen i Sverige skapat oreda råder ingen tvekan om. Det räcker att åka till Biskopsgården och Backaplan i Göteborg så begriper man att något gått snett.
Rosengård i Malmö är som Paris förort Clichy där de stora upploppen var för några år sedan.
Men hur möter vi problemen på ett konstruktivt och klokt sätt? Det är där lösningen ligger för alla partier att hämta röster hos väljarna.

GÖRAN HÄGGLUND OCH VERKLIGHETENS FOLK
Jag blev intervjuad i Radiosjuhärad nyligen angående Kristdemokraternas partiledares utspel om att vi inte lever bland "verklighetens folk". Han har förmodligen rätt. Hans utspel handlade om elitiseringen kring kulturen - kultursnobberi. Han förstår inte den icke föreställande konsten och ansåg att föreställande konst var den typ av konst som "verklighetens folk" gillade.
SD´s Jimmie Åkesson sågade Göran Hägglunds utspel om verklighetens folk och menade att verklighetens folk pratar om invandrarfrågor vid köksbordet och inte konst.

VI MÅSTE SATSA PÅ UTMEJSLADE PROGRAM OCH DRIVA FP-POLITIK
SD´s framgång gör att vi andra partier måste mejsla ut starka program som erbjuder det som väljarna saknar. Hjälpa väljarna att känna trygghet i sitt val. Det finns säkert de väljare som idag känner besvikelser och vacklar på den borgerliga politiken. Därför är det nu viktigt att vi först ser till att behålla de som valt oss, därefter arbeta för att få fler. Men nu är det bråttom ifall det skall bli trovärdigt. Det kanske är här Folkpartiet kan gå sin egen väg och fånga upp nya väljare genom nya idéer och utspel. Det har ju Folkpartiet gjort tidigare. Som t ex "språktestet". Det är viktigt att vi sätter ner foten och vågar driva en politik som inte fegar utan tar ställning. Även när det gäller obekväma frågor. Att ställa krav på andra börjar med att man ställer höga krav på sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar