tisdag, oktober 20, 2009

LJUNGBERGS PÅ BORÅS TEXTILMUSEUM, ETT PLATT FALL


Det inledande och inlindade visningsrummet av Ljungbergs Textiltryck på Borås Textilmuseum. Ett försök att göra något spännande men som tyvärr inte följdes upp runt hörnet i de andra presentationerna. Där föll allt pladask.

Ett av Ljungbergs klassiska tyger, detta är formgivet av Karl-Axel Pehrsson och heter "Delfinsk Rörelse". Jag vill minnas att detta grafiska mönster bara trycktes i ett fåtal färgkombinationer.

Detta mönster är formgivet av Sven Markelius och det är samme arkitekt som formgivit
marmorplattan vid Sergels Torg i Stockholm.

Nu har jag lugnat ner mig. Jag var på Textilmuseet och kollade utställningen Ljungbergs Textiltryck. Och jag blev riktigt irriterad. För att inte säga förbannad. Jag hade kanske förväntat mig en presentation och exposé i en spännande tappning. Det blev noll.
Det är trist när resultatet blir så tunt och slösar pengar på något som inte har bärighet och kraft.
Denna utställning, ja vi får väl kalla det så, visade ett fåtal textilier och mönster från denna mästertryckare. Ett företag som skapat något fullkomligt unikt i svensk textilhistoria. Ljungbergs Textiltryck är en kulturklenod och det kändes pinsamt att man inte lyckats bättre med presentationen.

Det här är den mest spännande exponeringen i hela utställningen, det säger allt.

INGA MATCHNINGAR, INGEN MÖNSTERPRESENTATION...
Ett företag som Ljungbergs, med en intressant historik, med en unik entreprenör och mästertryckare i Erik Ljungberg och mönster från många av Sveriges främsta formgivare och textilier som saknar sitt motstycke i världen - inte minst genom de vackra textilierna av Josef Frank, visades ingenting. Jag fick inget syre vid mitt möte med textilierna.

Det här "verket" är förmodligen ett av de uppsydda plagg som presenterades inför min jubileumsfest 1999. Plagget har formgivits av Nordisk Designskola i Borås. Själva mönstret "Ellips"var jag ansvarig för och det togs fram året innan av en formgivare som jag tror heter Ingela Westergaard. Det kopierades senare av Åhléns.

ÄGARE FRÅN 1997 TILL 2000
Under dessa år var jag själv ägare till företaget Ljungbergs Textiltryck och presenterade Ljungbergs på flera internationella mässor. Men också på olika utställningar i Sverige. Bl a Orangeriet på Sofiero Slott eller växthuset på Rosendahls Trädgårdar i Stockholm. Där vi bl a mottog pris av HM Konungen. Där visades bl a Maria Åströms olika blomster- och bladmönster i olika kombination med enfärgade lintyger. Stilistiskt och mycket dekorativt. Detta är bara ett exempel på vad som skulle kunnat presenterats på Borås Textilmuseum, som enkelt skulle lyft utställningen, förutom de möjligheter som de grafiska mönstren erbjuder om man jobbat lite mer med idé och presentation. Nu blev det ingenting, som skulle kunnat bli så bra av allting. Tråkigt och trist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar