tisdag, juni 09, 2009

Grundskolorna i Borås närmar sig en katastrof.


Vad håller på att hända med Borås grundskolor.
Det röda blocket - minoriteten i Borås ger det borgerliga blocket - majoriteten, skulden till de försämrade resultaten i Borås skolor. Men problemen är större än så. Nedförsbacken började långt tidigare, innan nuvarande majoritet kom i beslutandeställning, en fördröjningseffekt alltså, men också en signal att skolorna i Borås inte mår särskilt bra.
Varför är tillståndet så illa med grundskolorna i Borås?
Svaren är förmodligen mångfacetterade - lärare som saknar behörighet, brister i pedagogik, svagt ledarskap, dåliga på krishantering, underbetalda och rektorer med otydliga, svaga ledaregenskaper - listan kan göras längre på faktorer som äventyrar barnens bildning och utbildning.

190:onde PLATS BLAND SVERIGES KOMMUNER
Borås hamnar på 190:e plats bland Sveriges 290 kommuner! Ett uruselt resultat som samtliga politiker i Borås måsta fundera över och ta på allvar. Ambitionen borde vara att Borås grundskolor ska ligga bland de 10 bästa i Sverige.

DE NYA SVENSKARNA
När det gäller behörighet till gymnasiet ligger Borås ännu sämre till. På plats 234 av 290 kommuner. Undersökningen visar att bara 75% av eleverna i Borås grundskolor når målen i alla ämnen, där hamnar Borås på plats 182.

En förklaring till Borås usla statistik kan bl a förklaras av integrationsproblematiken. Vi vet att utanförskapet finns och det vållar stora problem. Borås har också av tradition varit en kommun som varit duktig på att erbjuda invandrare en trygg plats
Många nya svenskar har svårt att följa utbildningarna och lektionerna. Därigenom också påverkar de resultaten negativt i sammanräkningarna.
En generell analys borde ge till svar att koordinera specialutbildningar till de nya svenskarna för studiemotivation och lärande. Kanske att hela familjer får lära samtidigt i vissa ämnen då även olika problem mellan generationer av olika slag förekommer. Många föräldrar till de nya svenskarna har gett upp att fostra sina ungdomar. De orkar inte ta itu med problemen av olika skäl.

OCKSÅ LÄRARPROBLEM
Vad som också krävs är förmodligen en ordentlig inventering av lärarbeståndet - och en utvärdering av kompetens, erfarenhet och lönenivåer. Eller omvänt - genom högre löner kan man ställa tydliga krav på lärarna. Professionella lärare ger motiverade och entusiastiska elever. En ordentlig analys av hela ledarskapet, från rektorer till lärare skulle förmodligen ge en del underlag till förändringar. TV-programmet om den kaotiska 9:onde klassens möte med professionella och entusiastiska lärare visar med all tydlighet att problemet inte är eleverna, utan lärarna och rektorerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar