tisdag, april 21, 2009

Fullmäktige - en tryckning på grönt...

(Artikel från Borås Tidning 2007-11-22)

Man behöver inte vara geni för att sitta i Fullmäktige. Det enda som krävs att du orkar fingra dig fram till den gröna knappen. Någon sa att det finns två teatrar i Borås. De båda ligger på var sin sida om Sturegatan. Den ena i Kulturhuset. Den andra i Fullmäktigesalen. Det ligger något i det.
Visst det finns några politiker (flest från det röda blocket) som har humor och som spetsar till de politiska argumenten. Men för det mesta är det ett ganska trött och tillrättalagt forum.

Jag skulle vilja se ett helt nytt Fullmäktige som har mer glöd och entusiasm, kanske är förskrivare av idéer och ett mindre utskott eller en Kommunstyrelse som verkställer. Jag är inte säker på att det skall sitta 73 Fullmäktigeledamöter och trycka rött, grönt eller gult. 

Många har också påpekat för mig att det borde vara fler representanter från "fria yrken"och entreprenörer. Kanske obligatorisk "värnplikt" inom näringslivet. Det skulle vara intressant att veta från vilka yrkeskategorier de flesta härstammar inom politiken. Jag gissar att många är institutionsfolk och inte alltför sällan är lärare. 

En annan fråga som jag fått är - "vad skulle det innebära om Fullmäktigeledamöter arbetar utan ersättning?" Vem skulle delta? Vem engagerar sig i politik utan ersättning? På sin fritid?
Runt om i landet arbetas det lokalt på nya system och allt oftare hörs röster om förnyelse av Fullmäktige-processen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar