tisdag, april 21, 2009

Barack Obamas förväntade jordskredsseger.

Artikel i Borås Tidning och Borås Tidnings webtidning 2008-11-05


Valet var avgjort redan innan valturnén. McCain mot Obama, ett val mellan dåtid och framtid. Mellan vitt och svart. Mellan gammal och ung. Mellan grusning och drömmar. Mellan antikt och vision. Listan kan göras lång.
Change var den stora manifestationens och dess politiska, tydliga budskap. Och marknadsstrategiskt var det med stor trovärdighet kampanjstrategerna utformade budskap, kampanjmaterial och Barack Obamas tal. Med tydliga budskap till väljarna var det direkta budskapet - förändring. Med en rad okonventionella mediakanaler fångade man också väljarnas intresse i situationer när man minst anade och var minst konkurrensutsatt av olika budskap.
Amerikanarna var trötta på den konservativa politiken, på Bush, på Irak-krig och växande underskott. De sociala orättvisorna växte och den finansiella krisen kom som en käftsmäll mitt i valspurten. Hela den amerikanska filosofin - "american dream" var personifierad i Barack Obama, något fullkomligt unikt och därmed också fullkomligt omöjligt att översätta till andra länders politik. Det är bara i USA något sådant kan hända. Tänk dig att en svart man skulle bli president i Frankrike eller Finland. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar