tisdag, maj 26, 2009

Näringslivet blir volontärer när samhället krisar...



Allt oftare kan man läsa och se hur näringslivet förändrar sin attityd i marknaden. Det gäller att satsa på sitt varumärke. Att investera i mervärden. Där är de politiska partierna fjärran från samma tänkande.
Här tror jag att de politiska partierna bör tänka om, eller tänka till.

Vi lever i en annan värld. En annan tid. Percy Barnevik utalade sig för en tid sedan hur viktigt det är med engagemang. Han är idag rådgivare och investerare i "hand i hand" och gör stora insatser i Indien.
Många av dagens förmögna företagsledare och ägare har idag en volontärsroll och ser också fördelar med att engagera sig i mänskliga uppgifter. Att hjälpa nödlidande, att hjälpa till för en bättre värld, att bidra med kunnande och kapital för en mer humanistisk värld och omvärld.

GOD EL
Jo du läser rätt, inte God Jul. Välgörenhetsföretagen God El där bl a Karl-Johan Persson från HM är en av de mest tongivande investerarna har fått in 300 miljoner kronor till sin nya fond God Fond. Bland investerarna märks Claes Dahlbäck från Investor, Robert af Jochnick i Oriflame och en rad andra investerare bl a från Ikea. Utdelning går till olika välgörenhetsorganisationer. Målet för just denna verksamhet är årlig utdelning på 100 Mkr. Avkastningen på placeringarna går till fondspararna medan fondbolagets eventuella vinst går till välgörenhet.

Illustrationen är från senaste HM-kampanjen och visar också ett exempel på företag som tar ett djupare grepp om ett samhällsansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar