söndag, juli 24, 2011

HJÄRNBRIST INOM JÄRNVÄGSPOLITIKEN

Svensk järnvägspolitik är en katastrof. Medan länder i Europa storsatsar på snabbtåg och moderna anläggningar liknar Sveriges järnvägsnät de från gamla östeuropa.
Varför? Varför tar inte politikerna tag i problematiken? Nu sitter Miljöpartiet i en alltmer ansvarig ställning inte minst i många kommuner - varför griper man då inte och tar tag i miljöarbetet med att bygga ut den nya, svenska järnvägen. Och det raskt.

STORSATSNING PÅ NYA TÅG
Svensk järnväg är kraftigt eftersatt i decennier. Sträckan mellan Göteborg - Stockholm diskuteras år efter år. Varför händer inget? Förlamade politiker tar inte tag i frågorna.

ÅTERKOMMANDE FÖRSENINGAR
Statens Järnvägar köper in italienska lok och vagnar som får byggas om för svenska förhållanden. De klarar inte kyla eller snö. Är det något SJ borde veta så är det att vi har vinter i Sverige och därför inte lägga order på medelhavsvagnar. År efter år kollapsar dessa vagnar för köld eller snö. Och får byggas om, och anpassas efter vårt väder. Kraftiga förseningar får resenärerna att bli frustrerade i väntan.

SATSA PÅ MAGNETTÅG
Min uppfattning är att Sverige borde satsa på magnettåg. En lösning som är billigare och smartare än det traditionella tåg- och rälssystem som gäller nu. Det vi borde satsa på i Sverige är ett helt nytt system där tåget inte rullar eller åker fram utan svävar helt kontaktlöst. Det är snabbare, säkrare och förbrukar mindre energi. Min uppfattning är också att bygga räls på pelare underlättar dragningar i olika miljöer och skapar större driftsäkerhet. Tågen går alltså på upphöjda rälsar i luften.
Varför förs inte denna diskussion inom politiken, undrar jag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar