söndag, november 15, 2009

HOPPAR AV FULLMÄKTIGE INFÖR VALET 2010.


Artikel i Borås Tidning. Många har ringt, mejlat och kommenterat.

Storm i ett vattenglas så beskriver jag det hela. Så dramatiskt var det inte som nu görs gällande.
Så här var det;
Inför Folkpartiets möte skulle man fastställa kandidaternas namn på valsedlarna inför kommunvalet 2010. Inför röstningen meddelade jag, att jag inte ställer upp i kommunvalet och samtidigt meddelade jag att jag inte heller är aktuell inför Riksdagsvalet. Så enkelt var det.

Jag har suttit en mandatperiod och tycker att man skall ifrågasätta sin roll. Det borde definitivt fler göra. Att Fullmäktige är en fars är jag inte ensam om att tycka. Alla som känner till ordningen i fullmäktige vet att man kan ifrågasätta detta tryckknappsförfarande. Hela processen är odemokratisk, tycker jag. Allt är redan beslutat. Tryck grönt så har du gjort ditt jobb.

Radio Sjuhärad toppar med nyheten att jag lämnar politiken. I protest skriver man. Protest mot vad? Så var det naturligtvis inte. Jag har däremot aviserat att jag inte ställer upp inför Kommunvalet och Riksdagsvalet. Och det tog skruv.

I radiointervjun blev jag lite klippt och redigerad i omstuvad form, det hör ju till media. (Du kan lyssna till den, här nedan.) Jag har inte uttalat att jag tänker lämna politiken, inte heller Folkpartiet. Borås Tidning skrev att jag lämnar Fullmäktige inför valet 2010 och det är korrekt.
Att jag i detta sammanhang ifrågasätter det politiska tjafset generellt och även vårt eget politiska arbete inom partiet, borde också fler göra.
När jag beskriver att vi måste skapa nya plattformar för politiskt arbete, så är det som jag talar till döva.

SOCIALT OCH LITEN EXTRAPENG
Varför sitter man i Fullmäktige? Den frågan har jag ställt mig många gånger. Det är en fars. Mötena springer lätt iväg från klockan 18 - 23. Och ändå har inget nytt framkommit.
Min hypotes är att många sitter i Fullmäktige för att de får ett tillskott i pengar. Och för vissa är det socialt. Inte minst de som sitter i nämnderna blir det ett sätt att träffa människor.

Jag anser hela systemet borde ändras - max två mandatperioder i ordförandeställning därefter en kvartsvarv. Samma regler för nämnder och andra politiska uppdrag. För mig är det djupt odemokratiskt när man sitter år efter år i samma ställning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar